Jumaat, 25 Disember 2015

MADU SIDIR YAMANI

Maksudnya.

TuhanMu telah mengilhamkan kepada lebah "Buatlah sarang sarang di bukit bukit, pohon pohon kayu dan tempat tempat yang dibina oleh manusia, kemudian makanlah dari tiap tiap jenis buah buahan dan tempuhilah jalan tuhanmu 

Dari daripada  perut lebah itu keluar minuman  ( Madu ) yang beraneka warna dan didalamnya terdapat penawar bagi manusia. Sesungguhnya pada demikian itu adalah Tanda tanda kebesaran Allah bagi  kaum yang berfikir "

Surah An Nahli ayat  68 dan 69 

MADU SIDIR YAMANI

Madu Sidir merupakan madu dari negara Yaman yang terbaik di dunia, Khasiat Madu Sidir Yamani dikatakan paling tinggi nilainya dan mempunyai nilai perubatan  yang tinggi. Ianya mempunyai khasiat lima kali ganda daripada madu lebah ternak.

Ini adalah kerana Madu Sidir Yamani diambil dari pokok Sidir  di Lembah Dau'an, Hadhramaut,Yaman.


Madu Sidir Yamani  mempunyai keistimewaan tersendiri dari sudut rasa, aroma, kandungan zat zat serta khasiat dan diakui paling baik.

 Madu Sidir Yamani memiliki kemampuan yang kuat membunuh bakteria bahkan lebih hebat daripada anti mikrob yang digunakan dalam perubatan moden.

Menurut Badan Makanan dan Pertanian PBB ( FAO )  Madu Sidir Yamani  seratus kali lebih mahal daripada jenis madu yang lainnya.

Keistimewaan  Madu Sidir Yamani adalah kerana pokok Sidirnya atau  Zizisphus Spina - Christi  yang terdapat di kawasan pergunungan yang bebas daripada pencemaran.


Adapun lebah yang menghasikan madu adalah dari jenis lebah yang khusus  memakan debunga Sidir sahaja.


BAGAIMANAKAH CARA UBTUK DAPATKAN MADU LEBAH YAMANI.

Kebanyakan madu lebah yang terdapat di pasaraya bukannya dari jenis  Madu Sidir Yamani dan ianya telah dicampur dengan gula. Berikut ini beberapa tips untuk mengenal madu itu asli ataupun tidak.

  1. Semut tidak sekali kali berani menghampiri Madu Lebah Asli kerana Madu Lebah Asli panas.
  2. Madu Lebah Asli tidak alan menyerap / meresap  pada lapisan kerta.s 
  3. Madu Lebah Asli likat  dan pekat berbanding dari madu lebah campuran.
  4. Manis yang ada pada Madu Lebah Asli berbeza dengan madu lebah campuran.
Oleh kerana kandungannya telah dicampurkan dengan gula maka ianya tidak  lagi menjadi  penawar sebaliknya akan menjadi racun yang akan mengundang kepada pelbagai prnyakit seperti Kencing Manis  dan sebagainya.

FIKIRKANLAH  KESIHATAN ANDA,  SILA DAPATKAN SEGERA  DARI KAMI...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan